شبکه اجتماعی پارسی زبانانپارسی یار

پيام

درب کنسرو بازکن برقی

قلم

+ خبرگزاري فارس:آيا مهدي هاشمي علي رغم داشتن پرونده قضايي در ايران،‌ بازداشت در تهران را بر دستگيري در لندن و استرداد به کانادا ترجيح داده و در يک ماجراي معکوس، اين بار از لندن به تهران گريخته است؟
قلم
آنگونه که مجله کانادايي «مک لينز» مي نويسد، ماجرا از اين قرار است که فردي به نام «هوشنگ بوذري»‌ که هم اکنون تابعيت کانادايي دارد،‌ در سال 2005 با مراجعه به دادگاه اونتاريو کانادا (Ontario Court of Justice) مدعي مي شود که در اوايل دهه 70 شمسي، در جريان امضاي يک قرارداد نفتي بزرگ با ايران،‌ «مهدي هاشمي» -از مديران نفتي وقت-‌ از وي درخواست مي کند که اگر مي خواهد اين قرارداد به ثمر بنشيند،‌
قلم
بايد 50 ميليون دلار به وي بپردازد؛‌ اما چون مهدي هاشمي از پرداخت اين رقم خودداري مي کند، در جريان يک سفر به تهران در خرداد 1372 توسط افراد ناشناسي ربوده شده و به زندان منتقل مي شود. تا اينکه پس از 8 ماه حبس،‌ آزاد و متوجه مي شود که از قرارداد عظيم وي نيز خبري نيست و شرکتي متعلق به مهدي هاشمي، قرارداد مذکور را به نام خود منعقد کرده است.
قلم
‌دادگاه عالي اونتاريو ابتدا در سال 1384 (مي 2005) از هاشمي مي خواهد براي دفاع از اتهاماتي که عليه وي مطرح است به کانادا برود و پس از امتناع مهدي،‌ سرانجام در مردادماه 1390(اوت 2011) به طور غيابي او را به پرداخت 13 ميليون دلار به بوذري و خانواده اش محکوم مي کند.
قلم
با اين وصف،‌ آيا مهدي هاشمي علي رغم داشتن پرونده قضايي در ايران،‌ بازداشت در تهران را بر دستگيري در لندن ترجيح داده و در يک ماجراي معکوس، اين بار از لندن به تهران گريخته است؟ آيا در صورتي که دستگاه قضايي کانادا حکم جلب مهدي هاشمي را از طريق اينترپل پيگيري کند، ايران وي را در اختيار اينترپل قرار خواهد داد؟ اينها سئوالاتي است که گذشت زمان پاسخ آنها را روشن خواهد ساخت.(خلاصه اي از متن خبرگزاري فارس)
درب کنسرو بازکن برقی
قلم
رتبه 95
1 برگزیده
493 دوست
محفلهای عمومی يا خصوصی جهت فعاليت متمرکز روی موضوعی خاص.
گروه های عضو
قلم عضو گروهی نیست
فهرست کاربرانی که پیام های آن ها توسط دبیران مجله پارسی یار در ماه اخیر منتخب شده است.
برگزیدگان مجله ارديبهشت ماه
vertical_align_top